1- ابراهیمزاده،ف.،مبینی،م.1390.بازار تبریز و جایگاه آن در هویت شهری.مجله کتاب ماه هنر،شماره161،60-68.
2- استراج،گ.1337.جغرافیای تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی. ترجمه محمد عرفان،تهران: نشر بیگزاده.
3- اسمعیلی سنگری،ح.،عمرانی،ب.1386. تاریخ و معماری بازار تبریز. انتشارات ستوده، تبریز.
4- احمدیپور،ز.،میرزایی تبار،م.1390. نقش احساس مکانی در سازماندهی سیاسی فضا، فصلنامه آمایش محیط، دوره4، شماره12، 62-47.
5- امیرکافی،م.،فتحی،ش.1390.ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﻠﮥ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ. مجله مطالعات اجتماعی ایران، شماره 1، دوره 5.
6- پیرفون،م.1387. عناصر معماری از فرم به مکان.ترجمه مجتبی دولتخواه، انتشارات ملائک، تهران.
7- توسلی،م.1376.قواعد و معیارهای طراحی فضای شهری.مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، تهران.
8- جوان فروزنده،ع.،مطلبی،ق.1390. مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل تشکیل دهنده آن. هویت شهر، شماره هشتم، سال پنجم، بهار و تابستان، 27-37.
9- چینگ،ف. 1368. معماری: فرم، فضا و نظم.ترجمه زهرا قرهگزلو، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
10- چپ من،د.1386.آفرینش محلات و مکانها در محیط انسان ساخت. ترجمه شهرزاد فریادی و منوچهر طبیبیان،(چاپ دوم)، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
11- چرخچیان،م.1393. بررسی نقش ویژگیهای فردی در میزان دلبستگی کاربران به فضاهای شهری؛ نمونه موردی: خیابان خیام در قزوین. نشریه جغرافیا و برنامهریزی، سال 18، شماره 47، بهار 1393، 69-55.
12- چرخچیان،م.1388. بررسی تحلیلی عوامل مؤثر بر دلبستگی به فضاهای عمومی شهری. پایاننامه دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت.
13- حسینزاده دلیر،ک.،آشنا،ل.1390. نظم بصری در شهرسازی سنتی ایران؛ مطالعه موردی: بازار تبریز. نشریه علمی و پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی، سال 16، شماره 37، پاییز1390، 57-25.
14- حسینی،س.،باقریان،خ.1393.تحلیلی بر مؤلفههای سازنده کیفیت زندگی در شهر نوشهر، فصلنامه آمایش محیط، دوره7، شماره27، 78-55.
15- دانشپور،ع.،سپهری مقدم،م.،چرخچیان،م.(1388).تبیین مدل دلبستگی به مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن. نشریه هنرهای زیبا معماری و شهرسازی، شماره 38، تابستان1388، 48-37.
16- دهار،ع.،علی پور،ر.1392. تحلیل هندسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان جهت تعیین ارتباط هندسی نمازخانه با جلوخان ورودی بنا. مجله باغ نظر، شماره 26، سال دهم، پاییز 1392،33-40.
17- رضازاده،ر.1385.رویکرد روان شناسانه و جامعه شناسانه به هویت مکانی در شهرهای جدید. چاپ اول، انتشارات شرکت عمران شهرهای جدید.
18- رضازاده اردبیلی،م.،ثابت فرد،م.1392. بازشناسی کاربرد اصول هندسی در معماری سنتی؛ مطالعه موردی: قصر خورشید و هندسه پنهان آن. نشریه هنرهای زیبا معماری و شهرسازی، دوره 18،شماره 1، بهار1392،44-29.
19- زنگیآبادی،ع.،علیزاده،ج.،رنجبرنیا،ب.1391. برنامهریزی راهبردی برای ساماندهی بازارهای سنتی ایران: نمونه موردی بازار تبریز. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره 7، بهار91،13-26.
20- سجادزاده،ح.1392.نقش دلبستگی به مکان در هویت بخشی به میدانهای شهری.نشریه باغ نظر،شماره25، 69.
21- سلطانی،م.،منصوری،ا.،فرزین،ا. 1392. تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری. مجله باغ نظر، شماره 21، سال نهم، تابستان1392،14-3.
22- صیامی،ق.،اختری تکله،ا.،خانیزاده،م.1395. سنجش معیارهای سرزندگی اقتصادی بازارهای تاریخی ایران با رویکرد بازآفرینی مطالعه موردی: بازار تاریخی قزوین،فصلنامه آمایش محیط، دروه 9، شماره34، 26-1.
23- عمومی،م.1387. معماری، الگو و نظم. ویرایش اول، چاپ اول، انتشارات نشر خاک، تهران.
24- علیآبادی،م.1386. هندسه جاویدان یا هندسه آسمانی در معماری اسلامی. نشریه بینالمللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، شماره5،73-63 .
25- عمرانیپور، ع.(1384). هنر و معماری اسلامی ایران. یادنامه استاد دکتر لطیف ابوالقاسمی، سازمان عمران و بهسازی شهری، تهران.
26- فیضی،م.،خاک زند،م. 1389. تجزیه و تحلیل ده اثر از پنجاه سال معماری معاصر ایران. چاپ اول، انتشارات فرهنگ متین، تهران.
27- فیضی،م.،خاکزند،م.1392. فرم، فضا و نظم در معماری ایران.چاپ اول،انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران.
28- کریمی مشاور،م.1389. دلبستگی مکانی؛ بررسی مفهومی و کارکردی. مجله منظر، دوره2، شماره 12، زمستان 1389،16-21.
29- گروتر،ی.1375.زیباشناختی در معماری. ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
30- لطیفی،غ.،صفری،چ. 1392. بازآفرینی مفهوم محله در شهرهای ایرانی-اسلامی بر پایهی اصول نوشهر گرایی. کتاب ماه علوم اجتماعی، تابستان1392، شماره 66، 66-58 .
31- مشتاق،خ. 1387. تاریخ معماری ایران در دوره باستان و دوره اسلامی، نشر کارآفرینان، تهران.
32- مشهدیزاده دهاقانی،ن.1374. تحلیلی از ویژگیهای برنامهریزی شهری در ایران. چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران.
33- میرزایی،ش.،تیموری،س.،نژادستاری،س.1390. معنا در مکان و آفرینش هویت (نمونه موردی: بازار کرمانشاه). فصلنامه مطالعات ملی، شماره 13، 121-142.
34- نقیزاده،م.1378. حکمت سلسله مراتب در معماری و شهرسازی. مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، انتشارات میراث فرهنگی کشور، تهران.
35- Bobek, H.1959. Die Hauptstufender Gesellschafts-und Wirtschaftsentfal -tung, in geographischer Sicht.
36- Ching.f.2007. Architecture Form, Space & Order. John Wiley & Sons. 3rd edition.
37- Clark, Roger H.,Pause,M.1993.Precedents in Architecture.Rizzoli International Publication.
38- Frazier and B. Epstein (Eds.), Proceedings of the Applied Geography Conferences, Binghamton, Dept. of Geography, SUNY Binghamton, 294-300.
39- Giuliani, M.V. and Feldman, R. 1993, “Place Attachment in a Developmental and Vultural Vontext”, Journal of Environmental Psychology, 13, 267-274.
40- Halpenny,e.2010.environmental behaviours and park visitors: The effect of place attachment. Journal Of Environmental Psychology, 30(4),421-409.
41- Hidalgo MC,Hernandez,B.2001.Place attachment:Conceptual and empirical questions. Journal of Environmental Psychology;21:273-81.
42- Schreyer, R., Jacob, G., and White, R. 1981, “Environmental Meaning as a Determinant of Spatial Behavior in Recreation”, In J.
43- place attachment: A tripartite organizing framework, Journal of Environmental Psychology
44- Scannell, L.; Gifford, R. 2010, Defining , 30,1–10