• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
آمایش محیط
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1398)
دوره دوره 11 (1397)
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
شماره شماره 24
دوره دوره 6 (1392)
آهور, ایران, موسوی, سارا, موسوی, سپیده. (1393). بررسی نقش حمل و نقل کابلی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی شهری در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ. آمایش محیط, 7(26), 121-150.
ایران آهور; سارا موسوی; سپیده موسوی. "بررسی نقش حمل و نقل کابلی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی شهری در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ". آمایش محیط, 7, 26, 1393, 121-150.
آهور, ایران, موسوی, سارا, موسوی, سپیده. (1393). 'بررسی نقش حمل و نقل کابلی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی شهری در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ', آمایش محیط, 7(26), pp. 121-150.
آهور, ایران, موسوی, سارا, موسوی, سپیده. بررسی نقش حمل و نقل کابلی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی شهری در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ. آمایش محیط, 1393; 7(26): 121-150.

بررسی نقش حمل و نقل کابلی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی شهری در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ

مقاله 7، دوره 7، شماره 26، پاییز 1393، صفحه 121-150  XML اصل مقاله (738.97 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
ایران آهور* 1؛ سارا موسوی2؛ سپیده موسوی3
1(دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران)
2(کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران)
3(کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
چکیده
دسترسی به حمل و نقل ایمن، راحت و کم هزینه حق طبیعی هر شهروند محسوب می شود و همین مساله کیفیت زندگی در مناطق  شهری را مشخص می کند. برای بخش صنایع و خدمات نیز حمل و نقل پشتوانه مهمی است. سیستم حمل و نقل در دنیای امروز، روز به روز بیش تر رشد می کند. گوندولاها یا سیستم های حمل و نقل کابلی سیستم های حمل و نقل جدیدی هستند که یک کابین بدون موتور توسط یک کابل فولادی کالاها و مسافرین را جابجا می کند. مقاله حاضر سعی دارد برای کنترل بخشی از ترافیک شهری، سیستم حمل و نقل کابلی را به عنوان مکمل و در کنار سایر سیستم های حمل و نقل شهری به عنوان تسهیل کننده رفت و آمد پیشنهاد کند. بدین منظور و چون در کشور ایران نمونه موردی حمل ونقل کابلی به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی در شهر وجود ندارد و فقط از سیستم های کابلی به عنوان یک وسیله تفریحی عموماً در مناطق گردشگری استفاده شده است در این مقاله به دو تجربه موفق پیاده شده در دو کشور کلمبیا و ونزوئلا پرداخته شده و مزایای استفاده از این سیستم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا در صورت پایین بودن هزینه های اجرایی این طرح و سنجش میزان عملی بودن آن درکلان شهرها از جمله شهر تبریز، شهر اولین ها، در قسمتی از مناطق شلوغ و پرتردد شهر به عنوان گره گشا در ترافیک پیچیده شهر استفاده گردد.
کلیدواژه‌ها
حمل و نقل شهری؛ سیستم حمل و نقل کابلی؛ گوندولا؛ وسایل حمل و نقل عمومی
عنوان مقاله [English]
Study of Cable Transit as a Public Urban Transportation to Reduce Traffic in Major Cities
نویسندگان [English]
Iran Ahour1؛ Sara mousavi2؛ Sepideh mousavi3
1Ph.D. in geography and urban planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2M.A. in geography and urban planning, student of Ph.D. in geography and urban planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3M.A. in architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad university,.Tabriz, Iran,Islamic Azad University of Tabriz
چکیده [English]
Access to safe, convenient, low-cost transport is a natural right of every citizen and this determines the quality of life in urban areas. Cable Propelled Transit (CPT) is a transportation technology that moves people in motor-less, engine-less vehicles that are propelled by a steel cable. The two main CPT configurations include Top-Supported systems (vehicles/cabins supported from above) and Bottom-Supported systems (cabins supported from below via tracks).Monocable Detachable Gondola (MDG) is the most basic and common CPT systems used for urban transit installations. This technology utilizes a single cable which provides both propulsion and support. Since the cable line circulates continuously around two end terminals, MDGs are classed as continuously circulating systems. An MDG’s detachable grip enables cabins to detach from the propulsion cable upon entering a station and reattaching when exiting. MDG cabins typically seat 8 passengers but can have capacities ranging anywhere from 4-15 riders. They are increasingly popular forms of public transportation due to their high reliability, modest capacities and relative low cost and quick implementation times.
Technical Stats Application: MDG systems are well-suited and easily adapted to the urban environment whether it’s built on challenging topography or flat land. In large cities, they typically complement rapid transit trunk lines by functioning as feeder systems. However, in smaller cities with lower transport demands, they can operate as a primary transportation line.MDG systems are also the most common tourist-oriented gondola systems found in cities. This paper tries to offer cable transit system to control a part of urban traffic congestion and facilitate movement of people along with other urban transit systems to facilitate commuting. Therefore, as in our country there is not an applied example of cable transit system as a public urban system and we only use this system as a tourism system and as a twin winter mostly applied, we   implemented two successful experiences in Colombia and Venezuela, to analyses the advantage of this system. After analyses Measurement and Assess of the Practicality of the project in city if it was possible, we would propose it to city council.
 
 
 
کلیدواژه‌ها [English]
Cable propelled transit, cable transit systems, gondolas, monocable detachable gondola, public urban transportation
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 461
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,236
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.