قنبری, ابوالفضل, کرمی, فریبا, حیدری نیا, سیداحمد. (1395). تحلیل روند رشد و توسعه ناموزون شهرهای میانه اندام در ایران (مطالعه موردی: شهر مرند- آذربایجان شرقی). آمایش محیط, 9(33), 71-93.
ابوالفضل قنبری; فریبا کرمی; سیداحمد حیدری نیا. "تحلیل روند رشد و توسعه ناموزون شهرهای میانه اندام در ایران (مطالعه موردی: شهر مرند- آذربایجان شرقی)". آمایش محیط, 9, 33, 1395, 71-93.
قنبری, ابوالفضل, کرمی, فریبا, حیدری نیا, سیداحمد. (1395). 'تحلیل روند رشد و توسعه ناموزون شهرهای میانه اندام در ایران (مطالعه موردی: شهر مرند- آذربایجان شرقی)', آمایش محیط, 9(33), pp. 71-93.
قنبری, ابوالفضل, کرمی, فریبا, حیدری نیا, سیداحمد. تحلیل روند رشد و توسعه ناموزون شهرهای میانه اندام در ایران (مطالعه موردی: شهر مرند- آذربایجان شرقی). آمایش محیط, 1395; 9(33): 71-93.
تحلیل روند رشد و توسعه ناموزون شهرهای میانه اندام در ایران (مطالعه موردی: شهر مرند- آذربایجان شرقی)
2(دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آمایش سرزمین، دانشگاه تبریز)
چکیده
در دهههای اخیر شهرهای ایران مانند بسیاری از شهرهای جهان سوم دچارتحولات چشمگیری شدهاند، به طوریکه روند رشد شهرنشینی درپی تحولات اقتصادی، اجتماعی، موجب رشد لجام گسیخته و بیقواره شهرهای با نقش ملی و ناحیهای گردیده که در اغلب شهرهای کشور ناشی از فقدان سیاستهای مناسب ساخت و ساز و بیبرنامگی در بهرهبرداری مناسب و با مبنای علمی از زمین شهری میباشد. شهر مرند به عنوان یک شهر میانهاندام در ساختار فضایی استان آذربایجان شرقی نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور مستثنی از این حادثهی عظیم شهرنشینی نبوده است. بررسی دادهها نشان میدهد جمعیت شهر طی 55 سال اخیر نزدیک به 9 برابر رشد داشته که این رشد فزاینده جمعیت، گسترش بیرویه شهر را نیز در پی داشته است، به طوریکه این شهر با گسترش فیزیکی26 برابری طی این دوره مشکلاتی از قبیل: تخریب زمینهای کشاورزی اطراف شهر، مشکلات زیست- محیطی، کمبود امکانات زیربنایی و... را ایجادکرده است. از این رو توسعه سریع و بدون ضابطه شهر مرند، شکل نامتجانس و ناهنجاری را به ساخت کالبدی شهر داده است. در مقاله حاضر، با بهره- گیری از مدل آنتروپی هلدرن و تجزیه و تحلیلهای آماری، چگونگی روند رشد و گسترش کالبدی- فضایی این شهر در خلال سالهای (1390- 1335) در گستره فضایی آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش جمع آوری دادهها و اطلاعات در این پژوهش، میدانی و اسنادی است. براساس مدل هلدرن67 درصد از رشد فیزیکی شهر در فاصله سالهای1390- 1335 مربوط به رشد جمعیت بوده و 33 درصد مربوط به رشد افقی و پراکنش شهری(Sprawl) میباشد که این عامل نتیجه عدم نظارت و کنترل مدیران شهری و نداشتن طرح و برنامهای مدون جهت گسترش فیزیکی شهر است.
The Role of Foot Bridge in Social-traffic Discipline and Safety
Case study :( Kerman city)
نویسندگان [English]
Abolfazl Ghanbari1؛ Fariba Karami1؛ Seyyed Ahmad Heydarinia2
1Ph.D. Assistant professor, Geography Department, Tabriz University
2Student of M.A Land use planning, Tabriz University
چکیده [English]
Traffic in various cities depending on the social, cultural, and industrial and urbanity pertinence of that situation have different reasons. Excessive population growth and quick increase of the number of vehicles in our country and on the other hand, fixed physical structure and quality of pathways and streets, and the transformation states, leads to vehicle compressibility in communicative routes. Kerman as one of the metropolises in Iran is not an exception. Since one of main traffic problems of Kerman is related to cultural issue for encouraging people to use Foot Bridge, the main objective of this research is to study the existing bridge’s condition and analyze its efficiency. In an analytical and descriptive research through testing the null hypothesis , the quantitative results of which was verified by the collected qualitative data, the researcher attempted to determine the perception of the citizens of the efficiency of the existing footbridges. The findings revealed that citizens believes that existing structure of footbridge can't be helpful in reducing the traffic density in communicative routes in Kerman.
کلیدواژهها [English]
urban traffic, Social Safety, Footbridge, Transportation Kerman City